مجریان این بررسی از موسسه سلول های بنیادی عصبی در بنیاد تحقیقات احیایی در نیویورک می گویند: این یافته ها قابلیت کمک به درمان بیماری های چشمی مانند تحلیل «ماکولا» را دارد و می تواند بیماری های عجیبی را که درآنها بافت های غیرچشمی در چشم رشد می کند، توضیح دهد.


پ
ژوهشگران امیدوارند در آینده دریابند چگونه این سلول های بنیادی را درون چشم روشن و فعال کنند. این امر به چشم بیمار امکان می دهد تا خود را درمان و ترمیم کند.

این سلول های بنیادی در لایه خاصی از سلول های چشم موسوم به «اپیتلیوم رنگدانه شبکیه» یافت شد که در زیر شبکیه که در واقع منطقه حساس به نور در چشم است پنهانند.

«اپیتلیوم رنگدانه شبکیه» (RPE) شبکیه را زنده و فعال نگه می دارد اما در بیماری هایی مانند تحلیل «ماکولا» از کار می افتد و شبکیه می میرد.

پژوهشگران می گویند: سلول های بنیادی در این منطقه منبع با ارزشی از سلول های سیستم عصبی مرکزی هستند و می توانند به انواع سلول های مختلف متمایز شوند.

آنها سلول های «RPE» را از چشم اهدا کننده گرفته و در آزمایشگاه رشد دادند.با وجود آنکه این سلول ها در انسان بالغ رشد نمی یابند در محیط آزمایشگاه رشد می کنند.

پژوهشگران وقتی سلول ها را به طور جدا از هم کشت دادند دریافتند فقط 10 درصد سلول ها به واقع بالغ شدند و بقیه سلول های بنیادی بوده و دست نخورده باقی ماندند.

محققان توانستند این سلول ها را با مواد شیمیایی مختلفی تغذیه کنند تا به سلول های چربی، مغذی و دیگر انواع سلول تبدیل شوند.

این امر اثبات می کند که این سلول ها قابلیت های چندگانه ای دارند که می توانند به انواع سلول های مختلف تبدیل شوند.

محققان در آینده خواهند توانست این سلول های بنیادی را از چشم افراد استخراج کنند، در آزمایشگاه رشد دهند و سپس از آنها برای درمان بیماری ها، دوباره به فرد تزریق کنند.

اگر دانشمندان بتوانند شرایط یا مواد شیمیایی خاصی را بیابند که بتوانند این سلول ها را در آزمایشگاه تولید کنند در خواهند یافت که چگونه این سلول های بنیادی را درون چشم روشن کنند تا بتواند «RPE» بیمار یا آسیب دیده را ترمیم کند. (ایرنا)