تاکنون چنین رسم بود که محققان زمانی که می‌خواستند اجسام ذره‌بینی را مشاهده کنند آن را در زیر میکروسکوپ قرار می‌دادند، اما اکنون یک گروه از محققان انگلیسی موفق شده‌اند میکروسکوپی را تکمیل کنند که در ابعاد یک تک سلول آدمی است.


این میکروسکوپ با همکاری یک گروه بین رشته‌ای از محققان با بودجه شورای پژوهشهای علوم زیستی و شورای پژوهشهای علوم فیزیکی و مهندسی ، تکمیل شده است. اندازه این تراشه نوری در حد یک سلول است و می‌تواند برای تولید سریعتر داروهای جدید و انجام آزمایشهای پزشکی با سرعت زیاد مورد استفاده قرار گیرد.

محققان برای تولید میکروسکوپ جدید از این تصور که میکروسکوپ چیزی است که اجسام ریز را در زیر آن قرار می‌دهند تا قابل روئیت شوند، صرف نظر کردند و فکر نو تراشه‌های نوری را بسط دادند که نمونه‌های زیستی ریز می‌توانند در درون آنها جای گیرند.

در این حال مقادیر اندکی مواد شیمیایی فلوئورسان که موجب می‌شود نمونه زیستی از خود نور ساطع کند، به مجموعه اضافه می‌شود و آنگاه با استفاده از یک پرتو لیزر کار تحلیل سلول آنچه که درون آن جای گرفته انجام می‌شود. محققان می‌توانند با استفاده از این فناوری، موقعیت ساختار درونی سلولها را مورد بررسی قرار دهند و درباره وجود یا عدم وجود بیماریهای گوناگون در تراز سلولی به کاوش بپردازند.

در عین حال این روش امکان می‌دهد نحوه واکنش بدن را به داروهای مختلف در سطح سلولی مورد مطالعه قرار داد و شیوه‌های درمان موثری را ابداع کرد. این فناوری جدید همچنین این امکان تازه را بوجود می‌آورد که یک آزمایشگاه مینیاتوری در ابعاد یک کارت اعتباری کوچک بوجود آورد که با کمک آن می‌توان نمونه سلولهای بدن بیمار را در خانه مورد آزمایش قرار داد و نیاز به حضور در بیمارستان را برای انجام آزمایشها از میان برد.

تحقیقات اولیه این گروه از پژوهشگران تا آنجا موفق بوده که این گروه یک شرکت تجاری به نام "بایو استیتوس" به منظور عرضه فناوری جدید برپا کرده‌اند. این شرکت همچنین فناوری دستگاه بررسی‌کننده نور فلوئورسانی را که از نمونه بدست می‌آید، تکمیل کرده است.

این فناوری امکان تحلیل نمونه‌های زیستی بسیار پیچیده را فراهم می‌آورد. به گفته پروفسور "پل اسمیت" که سرپرستی گروه پژوهشگران را برعهده دارد، تحقیقات این گروه می‌تواند انقلابی در عرصه بررسی و تحلیل نمونه‌های زیستی بوجود آورد. گام بعدی این گروه تکمیل دستگاههای کوچک و ساده‌ای است که قادر به تشخیص بیماریها و عوارض مختلف هستند. در آینده با کمک این فناوری می‌توان دستگاههای کوچکی در اختیار افراد قرار داد تا با استفاده از آن بطور شخصی خود را چک -آپ و معاینه پزشکی کنند.

تحقیق جدید که در دانشکده پزشکی ویلز در انگلستان انجام شده از همکاری محققانی از دانشگاههای کاردیف، بنگور (هر دو در ایالت ویلز) ، موسسه سرطان شناسی گری در لندن ، دانشگاه واریک در انگلستان و برخی از آزمایشگاهها در آمریکا برخوردار بوده است.