رئیس مرکز تحقیقات کاربردی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: متاسفانه ماده مخدر هروئین در افغانستان به میزان قابل توجه تولید می‌شود و قیمت آن در پروسه قاچاق از مبدا تا اولین نقطه ایران پانصد برابر افزایش می‌یابد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در گلپایگان، منصور هاشمی فشارکی در همایش "اعتیاد و آثارمخرب" که به همت هلال احمر گلپایگان در دانشگاه فنی مهندسی شهرستان برگزار شد، با اشاره به اینکه بر اساس گزارش CNN در سال 2002 یک ترس عمومی از ماده کروکودیل در دنیا ایجاد شد، اظهار کرد: این ماده مخدر را می‌توان با تهیه مواد اولیه آن از داروخانه، به همراه دو قابلمه و یک کتری تهیه کرد...

وی ادامه داد: ماده مخدر هروئین در سال 1898 توسط آلمان‌ها ساخته شد و به همراه آسپرین به عنوان یک ماده ضد درد در جنگ جهانی دوم به مجروحین داده می‌شد و بعد از جنگ هیچ ماده ای به اندازه هروئین درتمام دنیا سبب فقر، فحشا، بی خانمانی، جرم و... نشده است.

رئیس مرکز تحقیقات کاربردی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در 16 کشور مجازات خرید و فروش هروئین اعدام است، گفت: متاسفانه این ماده مخدر در افغانستان به میزان قابل توجه تولید می شود و قیمت آن در پروسه قاچاق از مبدا تا اولین نقطه ایران پانصد برابر افزایش می‌یابد و منفعت مالی آن باورکردنی نیست.

هاشمی فشارکی در خصوص ماده مخدر تمجیزک اضافه کرد: تمجیزک محلول هروئین است که در آنالیز آن نیز ادرار دیده شده است و باورها در خصوص اینکه می‌توان از مخدر تمجیزک برای ترک اعتیاد استفاده کرد، صحیح نیست.

وی متامفتامین را اتوبانی یک طرفه به سمت مرگ دانست و ادامه داد: هیچ ماده مخدری به اندازه شیشه سبب از بین رفتن شکل ظاهری فرد نمی‌شود، به راحتی نمی‌توان در برابر شیشه ایستادگی کرد ضمن اینکه این ماده مخدر تنها ماده‌ای است که قیمت آن روز به روز در دنیا کاهش می‌یابد.

رئیس مرکز تحقیقات کاربردی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بابیان اینکه قبح قلیان شکسته شده است، تصریح کرد: رواج کشیدن قلیان، وزارت بهداشت را تا 10 سال دیگر با معضل مواجه خواهد کرد چرا که شاهد موج وسیعی از سرطانی بر اثر استعمال قلیان خواهیم بود، همچنین درصد بالایی از زنان معتاد به قلیان خواهیم داشت.

هاشمی فشارکی خاطرنشان کرد: 45 دقیقه قلیان کشیدن برابر با استعمال پنج پاکت سیگار در یک هفته است و نباید از این موضوع نیز غافل شد که نی‌قلیان به دلیل مرطوب بودن محل خوبی برای رشد کلونی‌های قارچ و میکروب‌ها است.