محققان آمریکایی با الگوبرداری از فلس مار، ماهی و بال پروانه، بدنبال طراحی نسل جدید جلیقه نظامی با قابلیت محافظت از بدن، استتار و تنظیم گرمایی هستند.

به گزارش سرویس فناوری ایسنا، طی سال‌های اخیر الگوبرداری از طبیعت بویژه با الهام از حشرات برای طراحی نسل جدید ابزارهای الکترونیک افزایش یافته است؛ محققان دانشکده مهندسی دانشگاه نورث‌وسترن نیز با الهام از فلس‌های مار،‌ ماهی و پروانه، بدنبال توسعه ساختار اصلاح شده‌ای هستند که از قابلیت مختلفی برخوردار باشد...


برای تولید این ساختار جدید، از رویکرد طراحی موسوم به علم تقلید حیاتی (biomimetics) – فناوری‌های الهام گرفته شده از زیست‌شناسی – استفاده شد.

فلس‌های بدن مار و ماهی تعادلی بین تحرک و حفاظت حیوان ایجاد می‌کند؛ همچنین فلس‌های ظریف روی بال پروانه دارای خواص نوری خاصی هستند که برای استتار و سایر گزینه‌های مورد نظر جهت طراحی زره بدن کاربرد دارند.

با فناوری چاپ سه‌بعدی، مدل‌هایی از فلس مار و ماهی تولید شدند که در زمان تعبیه شدن درون لایه‌ها، وزن جلیقه را بطور قابل توجهی کاهش داده و درعین حال، استحکام و انعطاف‌پذیری آن را افزایش دادند.

به گفته محققان، با استفاده از این رویکرد طراحی، نسل آینده جلیقه‌های نظامی از وزن سبک، انعطاف‌پذیری بالا، قابلیت حسگری مختلف و محافظت کامل از بدن برخوردار خواهند شد.

در دور بعدی تحقیقات، ویژگی‌های محافظتی فلس ماهی، همچنین ترکیب ویژگی‌های فلس‌های چند موجود دیگر مورد بررسی دقیق قرار خواهند گرفت.