طراحان ایتالیایی موفق به تولید آب آشامیدنی سالم از هوا شدند.

به گزارش سرویس فناوری ایسنا منطقه خراسان، کمبود آب یک مسئله جدی در بسیاری از نقاط جهان است و صرفه جویی در مصرف آب بسیار توصیه می‌شود. تولید آب آشامیدنی از هوا بدون نیاز به زیرساخت‌های گران قیمت به عنوان ناجی واقعی برای جهانیان محسوب می‌شود که شرکت Architecture and Vision آن را عملی کرده است.

محققان با استفاده از ساخت برج‌هایی از بامبو با نام Warka Water موفق به تولید آب آشامیدنی بدون نیاز به هزینه‌های گزاف از طریق هوا شدند.

این شرکت وعده داده است تا روزانه صدلیتر آب (معادل 26.4 گالن) را جمع‌آوری کرده و برای مصرف روزانه ارائه دهد.

برج Warka Water به ارتفاع 10 متر و با وزن 60 کیلوگرم است که با هشت طناب به زمین متصل شده‌ است. همچنین در داخل یک برج یک توری پلاستیکی قرار گرفته که از تبدیل آب جمع‌آوری شده به مه جلوگیری می‌کند.

این برج که با استفاده از بامبو بافته شده، بسیار سبک است و با ساختاری که دارد، قطرات آب را در مخزن جمع‌آوری می‌کند.

استفاده از آینه در این طراحی برای بازتاباندن نورخورشید و دور نگه داشتن پرندگان است. این ساختار را شش نفر در چهار روز تولید می‌کنند و نیازی به تجهیزات سنگین و گران‌قیمت ندارد. هزینه برآورد شده برای این طراحی 1000 دلار است و با توجه به هزینه‌های گران‌قیمت در تولید آب آشامیدنی، هزینه بسیار پایینی محسوب می‌شود.

این پروژه بسیار مهم و اساسی جهت مناطقی است که انتقال آب با استفاده از لوله‌کشی در آنجا امکان‌پذیر نیست، خصوصا مناطق کوهستانی که احداث چاه نیز در آن مکان‌ها امکان ندارد.

کارشناسان این طراحی افزودند: این فناوری نیازی به برق، تجهیزات و ماشین‌آلات ندارد و بسیار کم هزینه است.