این فایل در مورد خلاصه کتاب مدیریت تحول در سازمان در 110 صفحه در قالب ورد و قابل ویرایش می باشد.

فهرست

تاریخچه. 5

تعریف تحول سازمان. 5

اهداف تحول سازمان : 6

سطوح عمده تحول. 6

مجریان تحول سازمانی. 7

مشارکت عموم سازمان؛ شرط اصلی تحقق تحول سازمان است.. 8

اهمیت و ضرورت مدیریت تحول. 8

گام‌های دهگانه برای ایجاد تحول سازمانی. 9

فرآیند هشت مرحله‌ای تحول. 10

فرآیند هشت مرحله‌ای تحول. 10

چرا سازمان‌ها در ایجاد تحول شکست می‌خورند؟ 12

علل شکست سازمان‌ها در ایجاد تحول. 12

استراتژی‌های تحول در سطح خرد 13

استراتژی‌های ساختاری : 13

استراتژی‌های تکنولوژی : 13

استراتژی‌های رفتاری انسانی. 14

راهبردهای ایجاد تحول در رفتار. 14

چرخه زندگی مقاومت در برابر تحول. 15

شرایط ضروری برای بروز احساس نیاز به تحول. 16

وظایف نظام مدیریت تحول و متولیان آن : 17

ویژگیهای استراتژیک سازمانهای یادگیرنده 18

مهارتهای رهبری.. 18

دو عامل برتر در مهارتهای رهبری.. 18

الگوهای رهبری.. 19

الگوهای رهبری مبتنی بر موقعیت.. 19

الگوهای رهبر/پیروی.. 19

نقشهای مدیر بعنوان عامل تحول. 20

مدیر در نقش کارآفرین. 20

مدیر در نقش کارساز. 21

مدیر در نقش ”ابر رهبر“ 21

سازمانها و گروههای یادگیرنده (راه آینده) 22

شالوده های هر سازمانهای یادگیرنده 22

سازمان یادگیرنده از سوی گروهی از رهبران خادم بوجود می آید: 22

یادگیری سازمان با انجام دادن وتمرین میسراست.. 22

ویژگیهای پیروان مؤثر. 23

گروههای یادگیرنده 23

مفاهیم پایه ای گروههای یادگیرنده 24

گفت و شنود:ابزار برجستۀ گروههای یادگیرنده 24

اصول سازمان یادگیرنده 26

نتیجه گیری کلی: 26

توانمندسازی.. 27

تعریف فرآیندهای توانمند سازی.. 27

ماهیت تغییر سازمانی: 28

استراتژی تغییر تکنولوژی.. 29

استراتژی تغییر ساختاری.. 30

استراتژی تغییر وظایف و کارکردها 30

استراتژی تغییر نیروی انسانی : 31

سطح اول: تغییر دانش.. 32

سطح دوم: تغییر نگرش.. 32

سطح سوم: تغییر رفتار فردی.. 32

سطح چهارم: تغییر رفتار گروهی. 33

نحوه اعمال تغییر در سطوح چهارگانه. 33

نگرش تلفیقی به استراتژیهای تحول. 34

رویه‌های اعمال قدرت در تغییر و تحول. 34

رویه‌های اعمال قدرت در تغییر و تحول. 35

مقاومت در برابر تغییر. 37

فرهنگ و تحول. 44

مدیر ،عامل تحول. 47

چالشهای جدید فراروی سازمانهای آینده 48

نتیجه گیری: 50

مدیریت ‌تحول و آینده آن. 51

نوع دوم:مدیریت تحول تکاملی یا تدریجی. 52

نظارت بر اجرای برنامه‌های تحول. 52

سنجش عملکرد در مدیریت تحول. 53

الگوی امتیازدهی متوازن. 54

برنامه های تحول سازمانی دو هدف عمده دارند که عبارتند از: 55

بهبود کارکرد افراد، گروهها و سازمان. 55

تغییر برنامه ریزی شده 56

تحول سازمان شیوه خاصی رایزنی و مشاوره 57

تحول سازمان فرآیندی است که توجه خود را به فرهنگ، فرآیندها و ساختار مورد استفاده یک سیستم جامع معطوف می دارد. 58

عاملان تغییر و مقاومت در برابر تغییر. 58

تحول سازمانی: 60

اهداف تحول سازمانی : 60

هدایت فرایند تحول سازمانی : 61

ضرورت تحول سازمانی : 61

نتیجه گیری : 61

انگیزه های تغییر ساختار سازمانی : 62

جمع بندی ونتیجه گیری : 67

مدیریت تغییر. 68

الف. ماشه‌های برونی تغییر سازمانی عبارتند از: 76

ب. ماشه‌های درونی تغییر سازمانی عبارتند از: 76

کانون‌های تغییر. 78

سه استراتژی رهبری تغییر. 80

این استراتژی برای رهبری تغییر هنگام رشد، تغییر سریع و رقابت شدید اثربخش است. مدیریت تحول سازمانی چیست؟ 81

مفاهیم مدیریتی. 81

برنامه های تحول سازمانی دو هدف عمده دارند که عبارتند از: 82

تغییر برنامه ریزی شده 83

تحول سازمان شیوه خاصی رایزنی و مشاوره 84

تحول سازمان فرآیندی است که توجه خود را به فرهنگ، فرآیندها و ساختار مورد استفاده یک سیستم جامع معطوف می دارد. 84

مدل اقدام پژوهی. 85

فرآیند تغییر چیست.. 85

جاده تغییر. 86

معیارهای اجرای تغییر. 87

چگونه با مقاومت در برابر تغییر برخورد کنیم. 88

منابع. 111

 

تاریخچه

تحول سازمانی که نوعی استراتژی بهسازی است از اواخر دهه 1950 و اواخر دهه 1960 مطرح شد ؛ و بر اساس آن پویایی گروه تئوری و عمل مرتبط با تغییر مواردی استوار است. کاربرد و حاصل علوم که تحول سازمانی از آنها نشأت می گیرند. برای بهبود سازگاری و تطبیق بین افراد و سازمان، ‌بین سازمان و محیط و میان عناصر و اجزای سازمانی نظیر استراتژی، ساختار و فرآیندها، رهنمودهایی ارائه می‏دهد که این رهنمودها از طریق برنامه‏ها و فعالیت‏های ایجاد تغییر که هدف آن رفع مشکل در شرایط خاص و مشکل ساز است اجرا می‏شود.

تحول سازمانی نوعی استراتژی بهسازی سازمان است که در اواخر دهه ۱۹۵۰ و اوایل دهه ۱۹۶ مطرح شد. اساس آن بر بینش ها و آگاهی های حاصله از پویایی های گروهی و نظریه و عملی مرتبط با تغییر برنامه ریزی شده، استوار است. حوزه تحول سازمان در راه تکاملی خود به چارچوبی منسجم از نظریه ها و کاربردها رسیده است که می تواند بسیاری از مسائل مهم انسانی موجود در سازمان را حل و فصل کند.

تحول سازمانی از سازمانها و همچنین افرادی که درون سازمانها هستند و چگونگی کارکرد آنها بحث می کند. همین طور در زمینه تغییرات برنامه ریزی شده ای که منجر به ترغیب افراد، گروهها و سازمانها به کارکرد بهتر می شود، سخن به میان می آورد.

تعریف تحول سازمان

فرآیندی برنامه ریزی شده و اصولی (نظام‏مند) است که با بهره گیری از ارزش‏ها و اصول علوم رفتاری کاربردی در سازمان‏ها در پی افزایش اثربخشی فردی و سازمانی است

تعریف تحول سازمان: تحول سازمان فعالیت تا تلاش است 1) برنامه ریزی شده  2) در سراسر سازمان3) که بوسیله مدیریت عالی سازمان اداره شده و  4) اثر بخشی و سلامتی سازمان را از طریق   5) برنامه‌های تغییر برنامه‌ریزی شده در فرآیند‌های سازمان با استفاده از علوم رفتاری افزایش میدهد

اهداف تحول سازمان :

  1) افزایش سازگاری بین ساختار، فرآیندها، استراتژی، افراد و فرهنگ سازمان  2) ایجاد و توسعه راه‌حل نو و خلاقانه در سازمان 3) توسعه توانایی نوسازی خویشتن در سازمان (بیره 1980)

علت شکست بیشتر برنامه‌های تحول سازمان: مدیریت عالی نسبت به آنها رفتاری حمایت گرانه ندارد یا اینکه تعهد کمتری در خود احساس می‌کند و یا به علت درگیری با سایر وظایف از آن روی بر می‌‌گرداند

سطوح عمده تحول

1- تحول تدریجی 2- تحول پیوسته 3- تحول گسسته

الف- تحول تدریجی:

این تحول نشان دهنده تغییر نسبتاً ثابت و خطی در محیط است. واکنش مناسب به این تحول، ارتقاء و بهبود تدریجی است .

2- تحول پیوسته: این تحول شامل تغییریکنواخت و فزاینده در محیط در طی زمان است . واکنش مناسب به این سطح از تحول، اصلاح و بهبود مستمر و پیوسته است. مدیریت کیفیت «دمینگ»، کایزن، مهندسی مجدد (مایکل همر) و ... از فنون و رویکردهای مناسب این سطح از تحول اند.

3- تحول گسسته: این تحول نشان دهنده تغییرات ناگهانی، غیرخطی و عمیق در یک محیط است. این تحول عملکرد را از یک سطح به سطح کاملاً متفاوت و  با لاتر هدایت می کند. این تحولات که اصولاً بنیادین و ریشه ای است «نقطه عطف استراتژیک» یا «چرخش راهبردی» می نامد. این سطح از تحول مستلزم تحول اساسی در محصولات، خدمات ، فرایندها، نظام ها ،‌ساختارا و الگوهاست.

مجریان تحول سازمانی مشاورانی هستندک

دانلود - 5000 تومان